Här kommer en uppgift som utvecklar elevernas kunskaper om hur forskare arbetar.
Låt eleverna arbeta i grupp (ca 4 elever)
Varje grupp får en lerklump som innehåller något.
Till hjälp har de 2 tandpetare var.
Alla i gruppen får sticka in två tandpetare i lerklumpen och på så sätt göra en observation. Hur känns det när man sticker in tandpetaren? Vad får de för känsla?
När alla i gruppen stuckit in två tandpetare var så samlas allas observationer på tavlan. Läraren frågar eleverna vad de observerat. Kanske tycker de att föremålet är hårt/mjukt skrovligt/slätt runt/kantigt osv.
Sedan får de gissa vilket föremål som kan finnas i lerklumpen.
När de gissat kan de få i uppdrag att komma på fler tester man kan göra för att ta reda på vad som är i lerklumpen. Kommer det på något som är genomförbart så kan ni även utföra den observationen. I slutändan får de öppna lerklumpen och se om de hade rätt.