Jag har … vem har?

Som jag förut berättat får vi på universitetet uppvärmningar av vår fantastiska matematiklärare. En uppvärmning vi fått är ”Jag har… Vem har…?”. I dessa uppgifter kan man sätta in egentligen vad man vill. Exempelvis kan jag använda geometriska former, öva klockan eller tiokamrater.
Alla elever får ett varsitt kort. Kortet kan exempelvis se ut som följer:
Eleven med detta kort säger ”Jag har en rektangel. Vem har en likbent triangel?”. Den elev som har en likbent triangel på sitt kort svarar då ”Jag har en likbent triangel” och fortsätter med sin frågeställning om ”vem har”. Detta utvecklar begreppsförmågan och eleverna måste vara koncentrerade för att kunna fullfölja uppdraget. Om allt gått rätt till ska den som har det sista kortet fråga efter det som den som hade första kortet hade. Om alla då varit med har kedjan fungerat.
Här kommer en fullständig kedja som är hämtad från bloggen ”Mattefixaren”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

1 × 1 =