Sköldpaddsracet

Hej,

Nu var det väldigt länge sedan jag skrev här på bloggen! Mycket annat har kommit vägen men nu tycker jag att det är dags att dra igång igen.

Spelkulturen bland barn och unga blir allt mer utbredd och kan vara en bra verktyg att ta till i klassrummet. Här kommer ett tips på en spelinspirerad aktivitet. Denna aktivitet gjorde min handledare under min tredje VFU då jag var på Europaskolan i Bryssel.

Alla elever fick blunda. De fick en varsin lapp med en färg på (rosa, orange eller vit). Eleverna skulle inte visa lapparna för varandra. Eleverna fick sedan i smyg kolla på sin lapp.

På tavlan fanns tre sköldpaddor i respektive färg och x antal steg till målet. Om eleven hade en rosa lapp så hörde eleven till det rosa laget.

Denna gång så skulle eleverna få läsa korta ord (de var under läsinlärning). Läraren använde programmet för ABC-klubben. När det kom upp ett ord på tavlan så skulle de som ville läsa det räcka upp handen. Läraren valde sedan en (ovetandes om lagtillhörighet) eleven läste och om det var rätt frågade läraren vilken färg eleven hade på lappen och sköldpaddan i samma färg fick hoppa ett steg framåt. Det lag vars sköldpadda först nådde mål vann.

Det som jag tyckte var bra med denna typ av tävling var att varken läraren eller eleverna visste vem som tillhörde vilket lag. Det blev således inte fokus på eleverna utan på sköldpaddorna. Denna aktivitet går också att använda i andra ämnen det kan handla om olika tal, engelska ord eller begrepp inom naturkunskapen. Detta är en färdighetsövning då eleverna redan arbetat med innehållet innan.

Hoppas ni gillade tipset! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

4 × 5 =