Två minnen är bättre än ett

Att samarbeta är mycket utvecklade och hjälper även till att skapa en starkare gruppdynamik.

När jag var på min VFU i Bryssel hade de en lektion i veckan då ettorna och tvåorna  hade gemensam lektion. För att stärka bandet mellan årskurserna fick eleverna arbeta med en person från en annan årskurs.

Förberedelser/material:

Fylla en låda med diverse saker ca 10 stycken. Gärna en låda med lock.
Vita A4-papper
Pennor

Genomförande:

Eleverna får 5 sekunder per par att titta i lådan och försöka memorera vad som är i den. Deras uppgift är sedan att tillsammans komma ihåg så många föremål som möjligt genom att rita dem på pappret. Eleverna får 15 minuter på sig.

När 15 minuter har gått får eleverna lägga ned pennorna och i tur och ordning får paren berätta en sak de minns från lådan. Läraren tar upp den sak som eleverna gissar.

När eleverna inte har något mer att säga finns det sannolik några saker kvar i lådan. Alla elever får hjälpas åt att minnas vad som kan vara kvar.

Eleverna tyckte att denna uppgift var jätterolig och det samarbetade fint.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

3 × fem =