Hoppas alla haft en trevlig dag!
Jag tänkte skriva lite om tangram. Jag tycker att tangram är ett underhållande verktyg. Eleverna får själva vara med och skapa sitt tangram. Beroende på hur mycket man vill utmana eleverna kan de antingen få vika tangram från grunden alternativt på ett papper där tangramet redan finns markerat och klippa ut.
Sedan är det dags för eleverna att laborera med sin tangram. Bland annat kan de få uppgiften att namnge alla de former som ingår i ett tangram.
Eleverna kan också se om de genom några former i tangramet kan konstruera andra. Detta kan göra att de förstår vissa formers uppbyggnad. Exempelvis som att ett parallellogram kan konstrueras av två likbenta trianglar.
De kan också få i uppdrag att bygga olika tvådimensionella geometriska former av olika antal bitar. Kan de exempelvis pussla ihop en triangel av 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 7 bitar?
Tangramet kan också användas för att ta reda på vinklar. Ge eleverna i uppgift att ta reda på de vinklar som de geometriska formerna i tangramet har. Se de några likheter eller skillnader mellan formerna?
Tangram kan användas till mycket och jag tycker att det är ett kul och framför allt billigt redskap att arbeta med.
Kanske har ni fler förslag på hur tangram kan användas? Tveka inte att kommentera i så fall 🙂